Männen bakom Blixt Gordon

Skaparen till Blixt Gordon eller Flash Gordon som serien heter i originalversionen hette Alex Raymond. Han föddes den 2 oktober 1909 i New Rochelle, New York, som den förste av sju syskon. Han började tidigt teckna och fadern, som var byggnadsingenjör, var inte bara så stolt över sonens talanger att han tapetserade kontorets väggar med hans teckningar, utan också tillräckligt vidsynt för att kunna tänka sig en konstnärlig karriär för sonen.

Fadern avled när Alex var elva år gammal, vilket tvingade honom att ställa in sig på ett mera matnyttigt yrke. Han började på ett gymnastikinstitut, sedan en fotbollsskola och hamnade slutligen som tjänsteman på en mäklarfirma på Wall Street. Efter börskraschen 1929 försökte han sig en tid som agent för ett hypoteksinstitut.

Affärerna gick dåligt. Hans intresse för konst vaknade till liv och slutligen tog han mod till sig och skrev in sig vid Grand Central School of Art. Där träffade han en dag sin gamle vän Russ Westover, skaparen av serieklassikern Tillie the Toiler. Westover rådde honom att försöka sig på seriebranschen. Hans första jobb blev just att assistera Westover med Tillie. Därefter samarbetade han en tid med Chic Young med Blondie - den mest framgångsrika serien genom tiderna - och senare även med Lyman Young om TimTyler's Luck, som i Sverige hette Spud och Tim och bl.a. gick i Svenska Dagbladet.

Vid denna tid var det stora seriesyndikatet King Features på jakt efter en spännande söndagsserie som kunde ta upp kampen med de populära Buck Rogers och Tarzan. Alex Raymond "tänkte till" och skapade två nya mästerstycken - Flash Gordon och Jungle Jim. Några veckor senare fick han från King Features också uppdraget att teckna den nya, dagliga serien Secret Agent X-9, i Sverige fortfarande känd som Corrigan. Alla dessa serier började sen i januari 1934, men efter ca ett och ett halvt år måste Raymond sluta med Secret Agent - arbetsbördan blev för stor.

Fram till 1930 var personerna i tidningsserierna till sin karaktär rena skämtfigurer. Också äventyrsserier av realistisk karaktär var tecknade i en förenklad, överdriven cartoonstil. Men Alex Raymond ville skapa en helt ny typ av äventyrsserie även stilistiskt. Han påverkades kraftigt av illustratörer som Charles Dana Gibson, Matt Clark, Franklin Booth och John Lagatta. Innehållet  i Blixt Gordon är inspirerat av Raymonds älsklingsförfattare, Jules Verne.

Genom Raymond vann en helt ny teckningsstil insteg i serievärlden - ett konkret. realistiskt framställningssätt som idag känns naturligt även om det för många imitatörer varit svårt att nå upp till idealet. Söndagssidorna med Blixt Gordon vann genast framgång. Redan två år efter debuten kom filmversionen, som gjordes av Universal Pictures den dyraste seriefilm som dittills framställts. Det är inte lätt att överföra tecknade serier till ett annat medium men man lyckades rätt väl med att överföra seriens atmosfär till vita duken, och Buster Crabbe visade sig vara en idealisk Blixt Gordon. Den första filmen blev så populär att den följdes av ytterligare två - Flash Gordons trip to Mars,1938 och Flash Gordon conquers the universe, 1940. Secret Agent X-9 och Jungle Jim filmades också.

Blixt Gordons popularitet ökade. 1935 började man i Amerika med radioprogram med Blixt och snart fanns det förstås en uppsjö av häften, böcker, målarböcker och leksaker som byggde på serien.

Senare kom även en daglig version av serien, först mellan 1940 -1944 och senare på nytt 1952. Raymond fann utlopp för sin stora talang som tidningsillustratör också på annat sätt - han arbetade regelbundet för ledande amerikanska magasin som Colliers, Blue Book, Esquire och Look. Emellanåt gjorde han omslagssidor för tidskrifter, bokomslag, 'filmreklam och annonser och illustrerade även en bok. Efter många års erfarenhet med olika medier kom Raymond till följande slutsats:

"Serierna är en självständig konstform som speglar levnadsförhållanden och tidsfärg trognare än tidskriftsillustrationer, för de är skapade till hela sin karaktär. En illustratör arbetar med kamera och modell; men serieartisten börjar med ett vitt papper och måste ensam skapa sitt dagliga bröd ur sin fantasi. Han är manusförfattare, regissör, redaktör och konstnär i en och samma person."

Raymonds verk gör idag lika starkt intryck som när de skapades. Hans stil stagnerade aldrig utan han arbetade stadigt vidare med nya idéer och tekniska grepp för ytterligare stegrad verkan. Varje äventyr skiljer sig från de övriga men det råder inga tvivel om att de alla härstammar från Raymonds penna.

1944 tvingades Raymond avbryta arbetet med Blixt Gordon och Jungle Jim då han inkallades till marinen. När han 1946 återvände till det civila livet, var han full av idéer för en helt ny serie - Rip Kirby. Det är alltså inte en tillfällighet att huvudpersonen i Rip Kirby, gentlemannadetektiv och kriminolog, också är f.d. marinofficer. Även Rip Kirby blev genom sin höga kvalitet i både konstnärligt och berättartekniskt avseende en stor framgång och Raymond belönades 1949 med Billy DeBeck-priset för just den serien. Han var sedan ordförande i National Cartoonist Society (de amerikanska serietecknarnas förbund) 1950-51.

Raymonds glänsande karriär tog ett drastiskt slut vid en trafikolycka på en bergsväg i närheten av Westport, Connecticut, den 6 september 1956. Men Blixt Gordon fortsätter att glädja talrika läsare världen över och serien kommer alltid att förbindas med Raymonds namn.

År 1948 övertogs serien av Don Moore och Mac Raboy, och därmed ändrar serien snart karaktär. Under 1950-talet började ju förberedelserna för de första satellituppskjutningarna, och nästan all science fiction tog upp tekniska finesser som låg inom den närmaste framtidens möjliga ram. Anmärkningsvärt var Moore & Raboys virtuosa teckningar, som har få motsvarigheter i serievärlden. Från att tidigare ha varit en grov atlet blir Blixt Gordon nu en finlemmad yngling och Dale är urringad och barbent även när hon bär rymddräkt. Eftersom parets kläder dessutom alltid råkade rivas i trasor under äventyren, beskylldes serien för att vara dekadent och pornografisk.

År 1951 övertog Dan Barry dagsserien och då vann tekniken slutgiltigt insteg. Blixt Gordon rör sig på rymdstationer och asteroidjärnverk, bland datamaskiner och robotar och han utrustades liksom James Bond med en massa små fiffiga prylar för att kunna klara sig ur farliga situationer.

Dan Barry

Dan Barry, som föddes 1923 i Long Branch, New Jersey, har tecknat serier sedan 1941 . Han var en mångsidig konstnär som bredvid serie- tecknandet också målade och hade flera utställningar både i och utanför USA. I Blixt Gordon försökte han förena Alex Raymonds intentioner med vår tids speciella krav på serier.